Vrendly Blog Downloads tel: 085 888 36 82
Vrendly Debiteurenbeheer | Hoe schrijf je een goede aanmaning? (met voorbeeld!)

Hoe schrijf je een goede aanmaning? (met voorbeeld!)

Een aanmaning verzend je nadat je een herinneringsbrief verzonden hebt en nog geen betaling ontvangen hebt. Wat moet er allemaal in een aanmaning staan, en hoe zorg je ervoor dat een debiteur snel tot betaling overgaat?

WANNEER VERZEND JE EEN AANMANING?

Je debiteur is al te laat met betalen en na jouw herinneringsbrief is er geen betaling ontvangen. Het wordt tijd voor de aanmaning. Als stelregel kun je nemen dat deze tussen de 3 en de 7 dagen na afloop van de termijn van je herinneringsbrief verzonden kan worden. Zo geef je de debiteur nog een beetje ruimte, maar laat je wel zien dat er geen ontkomen aan is.

Bang voor je klantrelatie en liever wachten? Bedenk dan goed dat hoe langer jij wacht met het ondernemen van actie, hoe langer de debiteur zal wachten. Een late actie van een debiteur rechtvaardigt een late reactie van een debiteur in de ogen van veel schuldenaren. Pas dus goed op met te lang wachten!

EEN GOEDE AANMANING WEL OF GEEN INCASSOKOSTEN

De aanmaning kun je als laatste stok achter de deur zien voordat er verdere maatregelen genomen gaan worden. Om dit ook zodanig over te brengen dien jij je debiteur dus ook te waarschuwen voor de gevolgen van het late betalen. Concreet betekent dit dat er extra kosten in rekening gebracht zullen worden. Soms heb jij dit al geregeld in je algemene voorwaarden; zo niet dan kun je op de wet terugvallen.

Particulieren 14 dagen
Voordat er incassokosten in rekening gebracht kunnen worden bij particuliere debiteuren dien jij ze eerst een termijn van 14 dagen te geven om alsnog te betalen, dit noemt men ook wel een ingebrekestelling. Na deze 14 dagen kun jij pas incassokosten in rekening gaan brengen.

Ondernemingen direct
Is jouw debiteur een onderneming dan kun jij direct na de vervaltermijn van je factuur al incassokosten in rekening gaan brengen. Je hoeft geen “waarschuwing” te geven. Veel ondernemers doen dit echter niet omwille van de klantrelatie en geven liever nog een laatste termijn.

Let op! Vermeld altijd hoe hoog de incassokosten zullen zijn, per wanneer deze door jou in rekening gebracht zullen worden en of jij de wettelijke rente in rekening gaat brengen.

VOORBEELD AANMANING

Om je alvast op weg te helpen hebben we hieronder een voorbeeldbrief opgenomen. Deze kun je eenvoudig invullen en zo naar je debiteur verzenden.

Geachte heer/mevrouw,

Tot op heden blijft u in gebreke met de volledige betaling van onderstaande factuur, waarvan de betalingstermijn inmiddels ruimschoots is verstreken:

Factuurnummer Factuurdatum Vervaldatum Bedrag
100107 28-10- 2014 11-11-2014 EUR 1.892,-

Voor deze factuur is u eerder al betalingsherinneringen gezonden. Desondanks is betaling nadien uitgebleven. Op berichten en telefoontjes vanuit onze kant is nadien niet meer gereageerd door u.

Vriendelijk doch dringend verzoeken wij u zorg te dragen voor betaling van het openstaande bedrag. Uw betaling dient uiterlijk binnen 14 dagen na dagtekening van deze brief te zijn bijgeschreven. Betaling dient plaats te vinden op bankrekeningnummer NL80 INGB 0006 434 534 ten name van (naam bedrijf) te (vestigingslocatie) onder vermelding van bovenvermeld factuurnummer.

Indien betaling onverhoopt uitblijft, zullen wij genoodzaakt zijn de incassokosten en wettelijke rente in rekening te brengen, berekend op: EUR XXX,- aan incassokosten en EUR XX,- aan wettelijke rente voor factuur (factuurnummer).

Blijft betaling onverhoopt uit dan zijn wij genoodzaakt de vordering daarna uit handen te geven.

Vooralsnog verwachten wij dat het zover niet hoeft te komen en dat u alsnog aan uw financiële verplichtingen zult voldoen.

Mocht de betaling inmiddels hebben plaatsgevonden, dan kunt u deze brief als niet verzonden beschouwen.

Met vriendelijke groet,

Naam verzender +
functie/afdeling

OVER VRENDLY

Vrendly zorgt ervoor dat ondernemers sneller betaald krijgen zonder verlies van de goede klantrelatie. Last van slecht betalende klanten en wil jij minder tijd kwijt zijn aan deze klanten? Neem dan contact met ons op of probeer gratis 1 maand Vrendly. Wij spreken jouw slecht betalende klanten op een vriendelijke en correcte wijze aan (via mail, sms en brief). Jij hebt hier geen omkijken naar en wij laten het jou weten zodra een (iDEAL) betaling binnen is. Meld je nu direct aan of neem contact met ons op via info@vrendly.nl.

PS. Wil jij weten hoe je ervoor kunt zorgen dat jij sneller betaald krijgt, lees dan onze gratis tips: vrendly.nl/whitepaper

arrow_backterug